Beroep wijk 1

Vandaag donderdag 8 december wordt het beroep formeel overhandigd aan ds. G.J. (Gert) Mink te Herwijnen. Komende zondag 11 december om 9.30 uur zal ds. Mink voorgaan in de Maranathakerk en op donderdag 15 december zal een kennismakingsmiddag/-avond met de gemeente plaatsvinden.
Zowel op zondagmorgen na de dienst als op donderdagavond vanaf 20.00 uur in het CJMV-gebouw (!) wordt u in de gelegenheid gesteld ds. Mink en zijn vrouw de hand te schudden en Gods zegen toe te wensen op hun te nemen besluit. De kerkenraad rekent op uw komst!
De kennismaking op donderdag 15 december a.s. zal in het teken staan van persoonlijke ontmoetingen. Niet alleen een gesprek met de collega’s Sparreboom, Riemersma, Den Boer en Van der Veen staan op het programma maar ook een reeks korte gesprekken met 2 afgevaardigden van de kindernevendienst, het jeugdwerk, het ouderenpastoraat, het evangelisatiewerk, Vrouwenochtend, Spring In en Diaconie. Om 18.00 uur volgt een lopend buffet met de kerkenraad en de beroepingscommissie. Van 20.00 uur tot 21.00 uur bent u van harte welkom in het CJMV-gebouw! Die avond kunt u ook een schriftelijke, persoonlijke boodschap aan ds. en mw. Mink deponeren in een daarvoor bestemde bus. Denkt u hierbij ook aan de wijze waarop met name mw. Mink zich thuis zou kunnen gaan voelen in de kerkelijke en burgerlijke gemeente van Sliedrecht. Ds. en mw. Mink nemen uw boodschap/wens ‘s avonds mee naar huis.
Ds. Mink houdt van studeren. In 1995 is hij gepromoveerd op een proefschrift met de titel ‘Op het tweede plan. Evangelisten in Nederland in de tweede helft van de negentiende eeuw.’ Hij houdt ook van schrijven. Diverse bijdragen over kerkhistorische onderwerpen heeft hij geleverd aan tijdschriften. Bovendien werkte hij mee aan bijbelstudieboeken en meditatiebundels. Bijbeluitleg is zijn passie. Die geeft hij onder meer gestalte in preken, catechese en bijbelstudiekringen.
Daarnaast is ds. Mink bestuurslid van de Willem de Zwijgerstichting en voorzitter van de landelijke Raad van Advies voor het Gereformeerd Belijden (adviesorgaan van de Generale Synode van de Protestantse Kerk). Ds. Mink is net als ds. Sparreboom lid van de Gereformeerde Bond.
Eén van zijn hobby’s is het leiden van reizen. Samen met zijn vrouw heeft hij met groepen veel landen rondom de Middellandse Zee bezocht.
Wellicht heeft u al ontdekt dat ds. Mink momenteel predikant is van de Gereformeerde kerk. Dit aspect is uitgebreid besproken in de Beroepingscommissie, de Kerkenraad wijk 1, de Algemene Kerkenraad en besproken met ds. Mink. De Beroepingscommissie heeft in de keuze van benaderde predikanten zich laten leiden door de kerkenraad goedgekeurde profielschets. Er is in dat kader niet gezocht naar een gereformeerde predikant.
Een beroep op ds. Mink stuit, volgens de Algemene Kerkenraad, niet op theologische, kerkordelijke of andere bezwaren. Benadrukt moet worden dat God soeverein is en alleen Hij bepaalt of ds. Mink de nieuwe herder en leraar wordt van de Hervormde Gemeente Sliedrecht, wijk 1. Wij mogen ons al biddend laten leiden door de Heilige Geest.
Op vrijdag 30 december zal ds. Mink een besluit nemen op het uitgebrachte beroep. De kerkenraad vraagt u om de predikant en zijn vrouw in uw gebed op te dragen en hen in de komende weken via kaartjes, e-mails en in de persoonlijke ontmoeting (kerkdienst/kennismakingsavond) hartelijk te ontvangen.
Adres: Ds. G.J. Mink,
Achterweg 13, 4171 BA Herwijnen