Nieuws van de C.H.R.(175): Bijpraten (1)!

Zerindu Mic
Afgelopen dinsdag, 14 november zijn Robert-Jan van Eijk en Dick en Timon van Mourik weer teruggekomen van hun bezoek aan Roemenië. Zaterdag hebben we in Zerindu Mic gesproken over de voortgang van het kerkenwerk, nadat hun dominee afgelopen januari is overleden. Ze zijn blij met de dominee uit het naburig dorp, die iedere zondag komt preken en catechisatieles geeft. Ook de kledingtransporten vormen steeds opnieuw een belangrijke activiteit in deze plattelandsgemeente.

Micula
Op zondagochtend hebben we eerst de kerkdienst in Micula bijgewoond. Het was een bijzondere dienst ter gelegenheid van een aantal herdenkingen in de gemeente. Zo werd de preek gehouden door een aankomende dominee die theologie studeert en uit Micula komt. Na de preek werd een aantal liederen gezongen door het kerkkoor en door jongeren werden drie gedichten voorgedragen. Thuis bij de dominee bespraken we het wel en wee binnen de gemeente. Er zijn grote zorgen in de gemeente over de gezondheid van een jongen van 8 jaar met leukemie. De komende weken wordt geld ingezameld in de kerk en op de school van de jongen. Dominee István Higyed vertelt dat vanuit de diaconale pot die uit Sliedrecht jaarlijks beschikbaar wordt gesteld € 500,- is bijgedragen. We spreken af dat hij ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. We stellen met elkaar vast dat het gezin van de dominee het de laatste jaren erg zwaar heeft. De alleen nog maar op bed liggende inwonende oma wordt immers al 2,5 jaar dag en nacht verzorgd en bijgestaan. We nemen afscheid met een diepe bewondering voor hen en het gebed dat de zorgen worden weggenomen.

vlnr Istvan, mw. Inei, vz. Alexander en ds. Kovacs

Lapusel
Zondag aan het eind van de middag hebben we een gesprek met de voorzitter van de kerkenraad, Alexander Ienei, en organist en kerkenraadslid Istvan Jenei. Ook deze gemeente is sinds juli zonder dominee. Eerst wordt de kerk bezocht en het ernaast gelegen verenigingsgebouwtje. Best een beetje trots wordt verteld dat de vloerbedekking en de gordijnen zijn vernieuwd en dat het orgel (na zo’n 20 jaar) weer in gebruik is. Ook wordt ons het nieuwe liedboek getoond dat met ingang van het nieuwe jaar in gebruik zal worden genomen. Naast de oude psalmen kunnen dan ook andere liederen worden gezongen. Ze zijn enthousiast over de jonge dominee Peter Kovacs van wie ze vertellen dat hij soms wel vijf keer op één zondag in verschillende gemeenten preekt. Het aantal bezoekers neemt ook toe en vandaag (zondag) waren het er zelfs vijftig.
Aan de eettafel spreken we verder. Intussen is ook dominee Kovacs gearriveerd. De diaconale aandachtspunten rond ziekenhuisopnamen worden met elkaar gedeeld en we stellen vast dat ECHT wordt omgezien naar gemeenteleden en serieus werk wordt gemaakt van gemeenteopbouw. Wanneer het kledingtransport ter sprake komt, wordt de suggestie gedaan door Alexander om dit in de maand december te laten plaatsvinden. De gemeenteleden zullen blij zijn, wanneer vóór Kerst zo’n transport kan worden georganiseerd. Alles wat is besproken, wordt met dankbaarheid naar Sliedrecht meegenomen.
In de volgende weken zullen we u berichten over Pro Vita,  waar (wees)jongeren worden opgevangen en het verzorgingshuis annex hospice Agnulli Dei.
Met een hartelijk groet,
Dick van Mourik, 0184 422248