Verslag bezoek aan Roemenië

Wij, Dick van Mourik, Manfred Militie, Arda de Snoo en Margret Broer, zijn inmiddels weer terug van ons bezoek aan Roemenië. In vier dagen hebben we drie gemeenten bezocht en twee instellingen. De eerste ontmoeting was in Zerindu Mic waar we met hulp van Andrea, onze tolk, het gesprek hebben gevoerd over de toekomst van de kerk in dit plattelandsdorp. De ruim 20 jaar geleden met hulp van Sliedrecht aangelegde waterleiding in dit dorp functioneert nog steeds prima. In Micula hadden we een ontmoeting met ds. István Higyed. De wijze waarop deze herder omziet naar zijn schapen maakt zo’n ontmoeting bijzonder. Diaconale ondersteuning vanuit Sliedrecht wordt erg gewaardeerd. In Lapusel zijn we ontvangen door de nieuwe, nog jonge ds. Victor Molnar. We waren verrast door zoveel meeleven binnen de kerk van Lapusel: de gemeente bloeit. In Baia Mare, in het jongerenopvanghuis Pro Vita waar we ook hebben geslapen, is mw. Györgi Viragh volop bezig met plannen om een aantal kamers gefaseerd te verbouwen met een eigen wc en douche. Geprobeerd wordt om acht kamers op deze manier aan te passen waardoor jongeren die niet voor zich zelf kunnen zorgen, in een soort beschermd wonen project hun eigen plekje krijgen. Ten slotte was het verpleeghuis Agnulli Dei de laatste in de rij van ontmoetingen. Het blijft ontroerend om te zien hoe blij deze bewoners zijn in hun omstandigheden. En overal waar we kwamen, werd ons op het hart gedrukt om vooral de hartelijke groeten over te brengen aan de gemeente van Sliedrecht. Wat is het toch mooi om op deze manier broeders en zusters te mogen zijn.

Tandartsinventaris
Een paar maanden geleden heeft onze commissie een tandartspraktijk (stoel, röntgenapparaat etc.) gekregen voor het goede doel. In Targu Lapus hebben we hiervoor een goede bestemming gevonden. Ad Meerkerk en Piet Groeneveld hebben alles gedemonteerd. Dan is het ook logisch dat zij het in Roemenië weer monteren. Margreth en Vincent Spijkers begeleiden Ad en Piet tijdens hun verblijf. Als u dit leest, zullen ze vermoedelijk weer thuis zijn van hun reis van 2 tot en met 6 april.

Kleding inleveren
D.V. zaterdag 6 april kunt u kleding, schoenen, linnengoed, dekens en speelgoed brengen naar onze locatie Elzenhof 138 in de loods waar ook de Voedselbank gevestigd is. Openingstijden zijn van 10.00 tot 11.30 uur. Esther Harrewijn heeft de coördinatie, 0184416220.

Met een hartelijk groet, Dick van Mourik, 0184422248