[Wijk 3&4] Van de kerkenraadstafels

Op 2 september kwam de Kleine Kerkenraad voor het eerst in het nieuwe seizoen weer bij elkaar. Na de opening werden er kerkelijke ervaringen, opgedaan op het vakantieadres, uitgewisseld. Dat gaf in ieder geval het besef hoe gezegend de kerkelijke situatie in Sliedrecht is, waar we zowel fysiek als online de diensten kunnen volgen. Naar aanleiding van de activiteitenlijst zal er nog een avond voor nieuw-ingekomen gemeenteleden worden georganiseerd. Verder komen er kaders voor de middagdiensten van Bid- en Dankdag en die van Goede Vrijdag. Diensten die met name gericht zijn op kinderen. De pastoraal medewerker van wijk 4 (dhr. R. Verkaik) heeft een nieuwe functie en stopt daarom met zijn werkzaamheden voor onze gemeente. Er is nagedacht over de doopcatechese en wie hier aan leiding gaat geven. Ook de viering van het Heilig Avondmaal was een punt van aandacht, evenals het bezinningsmoment. Alle blokken zijn ingeroosterd en voor de HA diensten is gevraagd om voor die zondag de Grote Kerk te gebruiken. Besloten is ook om tot en met 3 oktober een extra middagdienst te organiseren. De (inmiddels gehouden) persconferentie zal duidelijkheid moeten geven over het verloop daarna.

Een gedachtewisseling volgde over de wens dat gemeenteleden wel hun Bijbel mee blijven nemen naar de kerkdienst.

Verder kwam ook (de evaluatie van) het beroepingswerk van wijk 3 aan de orde en de voortgang in het beluisteren van preken. De commissie die het ‘Zeven dagen Feest’ organiseert, kreeg de complimenten over de veerkracht die zij toonde om van locatie te wisselen (van het beoogde IJsbaanterrein naar de Grote Kerk). Verder is de financiering van de Evangelisatieweek een zorg die in de vergadering is geuit. Tenslotte is ook de invulling van de vergadering van de Grote Kerkenraad besproken.

Deze vergadering vond twee weken later plaats op 16 september 2021 en kreeg ook meer een thematische invulling. Na de inleiding van ds. P.D. Teeuw, ging in de Grote Kerk de vergadering uiteen in 7 groepjes om de prekenserie over de zeven gemeenten te bespreken. Een dergelijk gesprek heeft door de geringe bezetting niet altijd in de consistorie kunnen plaatsvinden na afloop van de dienst. De vraag stond centraal: welke lessen kunnen we trekken uit de zeven brieven voor onze gemeente? Na plenaire bespreking blijkt er een overkoepelende boodschap te zijn: ga terug naar de kern, de Schrift, Gods Woord.

Verder is de procedure aan de orde gekomen rond een tweetal documenten te weten ‘gemeente in perspectief’ en ‘bouwen aan herstel’. Met input van de Grote Kerkenraad zal de kleine kerkenraad hier verder inhoudelijk over doordenken en t.z.t. met een concept (beleids)voorstel komen.

Aansluitend aan de Grote Kerkenraad vond de wijkkerkenraad plaats, waar iedere wijk een eigen invulling aan gaf, zij het dat in ieder geval aandacht werd besteed aan het tijdpad rond de ambtdragersverkiezingen en bespreking van pastorale zaken.

In wijk 3 zijn de nieuwe broeders welkom geheten in hun eerste vergadering. De broeders die zich herkiesbaar konden stellen voor wijk 3 en de broeders die dat niet konden, hebben hun besluit toegelicht. Daarnaast is er gesproken over de toekomstige taakverdeling.

In wijk 4 neemt broeder Kornet, die vlak vóór de zomervakantie is bevestigd, het blok 4.4. (met o.a. de hofjeswijk) waar.

De broeders die zich herkiesbaar konden stellen voor wijk 4, hebben dat allen gedaan. Na de afwegingen te hebben gedeeld, is met verwondering en dankbaarheid kennis genomen van de besluiten.

In de avonddienst van 10 oktober a.s. zal er afscheid worden genomen van de pastoraal medewerker van wijk 4: br. R. Verkaik.