Ervaringen in protestants Gulpen

Tijdens een familieweekend bezochten we vorige week de protestantse gemeente Maas-Heuvelland in het zuiden van Limburg. Een streekgemeente die op diverse plaatsen samenkomt. Deze zondag was er o.a. een dienst in Gulpen en daar waren we te gast. Het is altijd verrijkend om met broeders en zusters van elders samen te komen tot eer van onze hemelse Vader. Daarbij doet de ontmoeting met elkaar allen goed. De dienst was in het Gulper Hoes. Nee, niet per se de naam van een kerkgebouw. Het is dan ook, sinds een paar jaar, de plek waar het voormalige kerkgebouw van de zgn. ’toeristenkerk’ én het dorpshuis samen een gerenoveerd pand gebruiken.
Een prachtige manier om zo, ondanks stijgende kosten, kerk te kunnen blijven én meteen ook zichtbaar aanwezig te zijn in het hart van het dorpsleven. De verkondiging ging over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw bij de bron van Sichar. Jezus vraagt haar om water, maar uiteindelijk wordt vooral háár dorst gelest. Laat het ons verlangen zijn dat we als kerk, in Gulpen, Sliedrecht of waar dan ook, met het levende water present zijn bij de plekken waar onze tijdgenoten hun water komen putten.

Een hartelijke groet, ds. Michiel Vastenhout