Richteren 9 : 7-15
Het ongeloof moet zich ook wel eens wapenen tegen de twijfel. Stel je voor dat de Bijbel wel waar is, dan heb je pas echt een probleem. Daarom roept het ongeloof wel eens: die Bijbel staat vol met fabels. Met een glimlach antwoorden wij: dat is zo. En nog mooie ook.
Door God aan ons gegeven.
De fabel van Jotham. Diep verborgen in het Oude Testament. Ver voor Saul en David roept het volk onder Abimelech ook al om een koning.
Abimelech is de zoon van een bijvrouw van Gideon.
Hij had net zijn zeventig broers gedood en het volk wil hem tot koning zalven.
Dan komt de enig overgebleven jongste broer, Jotham, gaat op een berg staan en roept het volk toe:
Eens gingen alle bomen op weg om zich een koning te vragen. Zij vroegen de Olijfboom, maar deze zei nee.
Zij vroegen de Wijnstok, zij vroegen de Vijgeboom. Zij zeiden nee. (Van deze bomen werd of de vrucht of het hout gebruikt binnen het geloofsleven van Israël).
Wijsheid wil geen macht.
Dan gaan de bomen naar de Doornstruik.
En die zegt maar al te graag ja. En begint ook direct te dreigen. Jullie moeten me wel onvoorwaardelijk gehoorzamen anders gaat er vuur van mij uit. Maar als je mij gehoordzaamt, schuil dan maar in mijn schaduw.
Dwaze woorden, maar velen geloven het toch steeds weer.
Welke schaduw heeft een Doornstruik?
Machthebbers als Assad van Syrië en Kadaffi van Lybië zijn te herkennen tot op de dag van vandaag als Doornstruiken. Zij laten zelfs op hun eigen bevolking schieten.
Maar ook bedrijven, systemen, verslavingen kunnen Doornstruiken zijn.
Gokverslaving, pornografie, stimulerende middelen, maar ook sekte achtige stromingen….allemaal doornstruiken.
Hoe kunnen mensen zo dwaas zijn dit soort machten en figuren koning te laten zijn.
Ook Abimelech.
Het werd een drama.
En het volk raakte uiteindelijk alles kwijt. Zelfs Gods Zegen. Wie is uw en wie is jouw koning?
Dat is de grote vraag.
Wie zalf jij als koning over je leven?
Laat dat toch alsjeblieft dé Gezalfde zijn, Jezus Christus. Hij is koning tot in eeuwigheid.
Wat moet je met al die andere machten?
Het kan toch haast geen toeval zijn dat Hij juist de Doornenkroon droeg.
Dat is toch een merkwaardig detail van het evangelie. De soldaten hadden toch makkelijker iets anders kunnen nemen.
In de schaduw van het Kruis . . . daar kan een mens schuilen.
Zondag mogen wij het Heilig Avondmaal vieren.
Wij mogen het brood breken en de beker hooghouden.
Dat is geen fabeltje. Dat mag je proeven.
Neemt, eet, gedenkt en gelooft, dat het lichaam van onze Here Jezus gebroken is tot een volkomen verzoening van al onze zonden.
Dat is hemelse verkondiging in al je omstandigheden.
Ds. A.H. Groen