Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag

Laatst, met een doopdienst, begonnen de kinderen van de kindernevendienst vooraan in de kerk, het spontaan te zingen: Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag. Heel de kerk ging meezingen. Prachtig, kippenvel. U kent ze vast ook wel, of u doet het zelf, mensen die jaar in jaar uit de Bijbel van voor tot achter lezen. Na het avondeten, of voor het slapen gaan. Vaak uit de trouwbijbel. Met een bladwijzer erin. Op het moment dat men dan achterin gekomen is gaat de bladwijzer van Openbaring 22 weer naar Genesis 1. En wordt er voorin een kruisje bijgezet. Op enig moment heeft de Bijbel dan ongelofelijk veel kruisjes en heeft de Bijbel fikse gebruikssporen. U leest vast ook de Bijbel. In wezen zou je op elke Bijbel een sticker kunnen plakken: “Let op, het lezen van dit Boek kan blijvende invloed op uw leven hebben”. Dat is namelijk de realiteit. Neem het verhaal van de Emmaüsgangers. Jezus heeft die twee mensen onderweg “al wat er in de Schriften stond” uitgelegd. Achteraf zeggen die twee daarvan: brandde ons hart niet toen Hij onderweg met ons sprak en de Schriften voor ons ontsloot? (Lucas 24: 32). Daarna gaan ze prompt terug naar Jeruzalem. Hun leven is blijvend veranderd hierdoor. Dat is wat Bijbellezen kan geven: dat je leven er blijvend door verandert. Weliswaar ervaren we dit niet elke keer zo. Soms, na het lezen uit de Bijbel, vraag je je af: wat heb ik ook weer gelezen? Andere keren gonst het dagenlang door je heen en ervaar je wat die 2 uit Emmaüs vertelden over hun hart dat brandde. Soms kunnen we ook ervaren wat in Handelingen 8 staat over de onderminister uit Ethiopië: ik begrijp niet wat ik lees in de Bijbel, omdat ik iemand nodig heb die het voor mij uitlegt. De vraag dient zich dus aan: hoe lees je de Bijbel? Je kunt samen lezen, als het je gegeven is dat je samen in een huis woont en de ander wil dit ook. Maar je kunt ook alleen lezen, er is zelfs een App voor je smartphone beschikbaar. Zo lezen mensen wel samen aan tafel uit een Kinderbijbel. Of je leest aan de hand van een leesrooster van het Nederlands Bijbel Genootschap. Maar ook kun je een dagboekje aanschaffen. Daarbij geldt: wat jou aanspreekt, hoeft mij niet aan te spreken. Neem daarvoor eens de tijd, ga eens naar een (evangelische) boekwinkel en blader door wat boekjes, lees een paar stukjes en ontdek welke jou aanspreekt. Als je met jongeren aan tafel zit, heb je in de regel wat anders nodig dan wanneer je boven de 60 bent. Digitaal is er ook van alles beschikbaar voor gezinnen! Het kan een grote zegen zijn om hier tijd en geld in te investeren! Het helpt je om te verstaan wat er staat in de Bijbel. Het kan je geloven aanwakkeren. Het kan bemoedigen, troosten, vermanen (ja, dat ook) en visie geven. Het is zo bijzonder, dat soms een Bijbelvers je kan raken, alsof het voor jou is geschreven! Kortom: lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag.

Jan Bas Rozeboom, voorzitter wijk 1