A word from the pastor

Afscheid
Afscheid nemen is moeilijk. Vooral als de dood een definitief afscheid van jou en die ander betekent, kan die pijn doen.
De dood… Ik weet het niet hoor, maar zeggen mensen niet te gemakkelijk: ‘de dood hoort bij het leven.’ De dood als onderdeel van het leven… Kun je dit altijd zomaar aanvaarden…?
Na het afscheid kun je je heel alleen voelen. Je voelt steeds meer het definitieve. Het wordt stil. Er zijn slechte dagen en minder slechte dagen. Overdag gaat het wel, maar de avonden lijken zo lang te duren. Het eten smaakt niet altijd. Je slaapt onrustig. Een huilbui kan zomaar opkomen. Regelmatig vraag je jezelf af: wat zal ik gaan doen? Ga ik naar die ouderenmiddag of toch maar niet? Naar de kerk of toch maar volgende week?
In het pastoraat ontmoet ik geregeld gemeenteleden die veel leed te verduren hebben. Dan is er vaak sprake van rouw. Neem daar de tijd voor. Tijd om te rouwen! Het is belangrijk dat je luistert naar jezelf en niet in de eerste plaats naar wat anderen zeggen of vinden.
Afscheid nemen… Het zal een lege plek blijven. In je leven. Maar vooral in je hart.

Ten slotte. Tijdens een bezoek kreeg ik 10 euro voor de kerk.
Vrede van God en Zijn nabijheid gewenst.
Pastor Harm Jansen, harm1.jansen@ziggo.nl.