A Word from The Pastor

… een tijd om te rouwen …
‘Er is een tijd om te huilen en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen’ (Prediker 3: 4).

In het vorig Kerkblad heeft u kunnen lezen dat er in de afgelopen 3 weken 9 overlijdens zijn geweest in onze wijkgemeente. Dat doet wat met je. En zeker bij de nabestaanden breekt een tijd van rouw en verdriet aan. Als je rouwt, dan sta je ineens zelf voor de opdracht te bepalen wat je verder met je leven zal doen. Men heeft niet gekozen voor de dood van een dierbaar iemand. Maar het is wel een feit! In de eerste periode van acute rouw is het moeilijk te bepalen wat te doen om het verlies een ‘plek te geven’ en de rouw te verwerken. Ik las ergens de vergelijking met het pellen van een ui. Men verwijdert pel na pel en je ogen beginnen steeds meer te tranen. Er lijkt geen einde aan te komen. Elk mens beleeft afscheid en verlies op een unieke wijze. Praten helpt en is belangrijk. Er moet ruimte zijn het gemis en het verlies te ervaren en te doorleven. Het is dan wel belangrijk dat de omgeving begripvol reageert. Opmerkingen als: ‘Het leven gaat door’, of ‘Gelukkig heb je … nog’, slaan de plank mis. Omstanders en luisteraars mogen niet door hun eigen sociale normen en opvattingen jouw rouw klein maken. Elke rouwende verwerkt zijn verdriet in zijn eigen tempo en op zijn/haar eigen manier. Je kan daarom het verwerken van verdriet van de een nooit vergelijken met dat van een ander mens. Prof. dr. Manu Keirse, een bekende Belgische rouwpsycholoog, spreekt van rouwarbeid. Dit woord drukt uit dat verlies verwerken arbeid verrichten is. Energie kost. Het verklaart waarom verdrietige mensen zo moe kunnen zijn en dat ze aan hun meest eenvoudige dagelijkse dingen niet toekomen.
Rouwen, er staat geen tijd voor. Geert Smid, bijzonder hoogleraar psychotrauma, zegt in het Nederlands Dagblad van 15 januari: ‘Als het je lukt om de draad van het leven een beetje vast te houden en de pijn te dragen, dan is dat normale rouw. Ook als je na jaren ervaart dat je nog steeds rouwt: heel normaal.
Wanneer je na langdurig niet goed functioneren en de rouw als ondraaglijk ervaart, dan kan er sprake zijn van een rouwstoornis.’

Kring ‘Verder na verlies’
Van oktober tot december 2020 is, ondanks de ‘lockdown’, in de consistorie van de Maranatha Kerk met een aantal weduwen de kring ‘Verder na verlies’ gehouden. Na 4 bijeenkomsten is er behoefte aan een vervolg en zal, als alles meezit in het voor- of najaar weer een nieuwe kring starten. Vanwege corona-besmettingsgevaar wordt zowel de nieuw te starten kring als de vervolg
(bijbel-) kring tot nader order uitgesteld.

Vredegroet
Pastor Harm Jansen, harm1.jansen@ziggo.nl.