Bezoek van drie personen

Op het moment dat ik dit schrijf, maandagmorgen, zijn we nog in afwachting van de toespraak van minister-president Rutte vanuit het Torentje. De maatregelen zullen zeker worden verscherpt. Helaas. Wat dit voor invloed op kerkelijke activiteiten heeft, zullen we moeten afwachten.
In een eerder stadium werd ons verzekerd dat er maximaal drie personen op bezoek mogen komen. Dat is niet veel, maar voor sommigen zou het al veel zijn. Inmiddels zijn de twee tantes van mij die ik hier even wil noemen, overleden. Ze waren alleengaand. Elke keer keken ze heel erg op tegen de ‘feestdagen’: ze zouden weer alleen zitten. Dat is de werkelijkheid, al jaren, voor heel veel mensen.
Aangrijpend. Vele anderen realiseren zich dit niet of nauwelijks. Misschien nu wel een klein beetje. En dat zou wel eens winst kunnen zijn! Drie op bezoek is niet veel. Maar misschien wel heel bijzonder. Volgens de traditie kwamen er drie (de Bijbel noemt het aantal overigens niet) wijzen uit het Oosten op bezoek bij Maria, Jozef in hun huis in Betlehem (Matteüs 2: 1-12). Het was een heel bijzondere, een mooie ontmoeting waarover nog lang, nu al meer dan 2000 jaar, nagepraat is. Drie kan dus heel veel betekenen. Maar waarom kwamen zij?
Om gezelligheid, om niet alleen te zijn? Nee, om het Kind. Om Hem, om Jezus Christus draaide het. Om Hem te aanbidden kwamen ze. Om Hem geschenken aan te bieden. Wat zijn we rijk als het daarom met kerst gaat draaien.

Ten slotte
Een hartelijke groet vanuit de pastorie aan de Batelier. Van harte wensen mijn vrouw en ik u Gods zegen op het kerstfeest en in het nieuwe jaar.
Ds. G.J. Mink.