Collecte binnenlands diaconaat

Op zondag 13 november zal er gecollecteerd worden voor het binnenlands diaconaat.

De collecteopbrengst is bestemd voor het Interkerkelijk Diaconaal Overleg in Lelystad

Mensen die eenzaam zijn, in de schulden zitten of lijden aan een verslaving, zitten vaak in een sociaal isolement. Het Interkerkelijk Diaconaal Overleg (IDO)in Lelystad zet zich, samen met Kerk in Actie, in voor deze mensen. Er zijn verschillende inloopcentra.

In inloopcentrum Waterwijk kan iedereen terecht voor een kop koffie, een praatje, een maaltijd. Er zijn allerlei activiteiten zoals naailessen, taalcursussen voor allochtonen of gezond koken. Sommige mensen lopen iedere dag even binnen. Zij vinden warmte, steun en perspectief.

In inloophuis De Haven komen vooral mensen met verslavingsproblemen. Zij krijgen voorlichting en advies en kunnen 4x per week aanschuiven voor een warme maaltijd. Mensen met financiƫle problemen krijgen begeleiding om uit de geldzorgen te komen. Ook leren ze hoe ze schulden in de toekomst kunnen voorkomen. Mensen die niet genoeg geld hebben om dagelijks een gezonde maaltijd op tafel te zetten, kunnen terecht bij de voedselbank. Zij ontvangen wekelijks een voedselpakket.

Er zijn driehonderd vrijwilligers die zich inzetten voor het gezamenlijke diaconale werk van de kerken in Lelystad. Zij bieden niet alleen een luisterend oor, maar ook praktische hulp. De samenhangende aanpak van de problemen van bezoekers blijkt een groot voordeel van de overkoepelende organisatie. Hierdoor krijgen de mensen die aankloppen voor hulp nieuw perspectief in hun leven. Van harte aanbevolen. Geven kan tijdens de diensten, maar ook via de bank op rek.nr. NL25RABO0359322719

Onder vermelding van Binnenlands Diaconaat. Alvast hartelijk dank voor uw gebed en gave.

Namens de diaconie,

Marius van Wijk