Gaza
De stad Gaza is deze weken volop in het nieuws. Vanuit de omgeving van Gaza voerde Hamas gruwelijke terroristische aanvallen uit op Israël. Van de weeromstuit en vanwege de duizenden afgeschoten raketten bombardeerde Israël de Gazastrook en ondernam het een grondoffensief. Hiermee werd een nieuw hoofdstuk geweld geschreven. Gaza is een oude stad. Al in Genesis 10: 19 wordt deze genoemd. Oorspronkelijk was het een Kanaänitisch, later een Filistijns gebied. Alle tijden heeft Israël vanuit de zuidwesthoek te lijden gehad van de inwoners en strijders. Incidenten, veldtochten, oorlogen kwamen telkens voor. Hebben we hier door de tijden heen steeds te maken met het botvieren van menselijke frustraties? Zo simpel ligt het niet als we het bijbels getuigenis laten spreken. De Here is het bijvoorbeeld die in de tijd van Amos vuur werpt binnen de muren van Gaza als reactie op de uitlevering van zijn volk Israël aan aartsvijand Edom (1: 6-7). Hij geeft ten tijde van Jeremia de beker van zijn gramschap aan Gaza (25: 20). Verschrikkelijke taferelen zijn het resultaat. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat elke strijd tegen Gaza op die manier door de Here geijkt wordt.
Simson
Een gruwelijke beschrijving vinden we in Richteren bij het optreden van Simson. Hij was een door de Here geroepen verlosser. Geregeld greep de Geest van de Here hem aan en was hij, in bezit van een gigantische kracht, ja overmacht, tot onvoorstelbare daden in staat. Gaza en omstreken hebben er enorm onder geleden. Simson stak alle korenvelden, wijn- en olijfgaarden in brand (15: 5). Hij maakte zeer vele slachtoffers (15: 8), in totaal meer dan duizend man (15: 15). De veiligheidsmaatregelen van Gaza bleken door zijn toedoen ronduit een lachertje (16: 1-3), toen Simson de deuren van de stadspoort uit zijn hengsels lichtte. En bij zijn dood maakte Simson nog meer slachtoffers dan tijdens zijn hele leven (16: 30).
Goed in eigen ogen
Hoe kijkt de Here hiernaar? Staat Hij er achter? Duidelijk is dat de Here zijn volk wil verlossen en dat Hij hiervoor mensen in dienst neemt. Maar vindt Hij dan Simsons menselijke interpretatie en zijn manier van optreden oké? Dat kun je niet stellen. Opmerkelijk is dat er steeds staat dat Simson deed wat goed is in eigen ogen, zeker in zijn vrouwengeschiedenissen. Precies dat was de kritiek die de Here heeft op het reilen en zeilen van zijn volk. Ieder deed wat goed was in eigen ogen (17: 6; 21: 25). En precies dat is de reden dat het zo’n puinhoop werd in Israël. Ondanks het feit dat de Here zoveel in Israël in het algemeen en Simson in het bijzonder had geïnvesteerd in termen van energie, kracht, gelegenheden en talent, bleek dit vergeefse moeite. Er ontstond een uitzichtloze en onhoudbare situatie. Want Israël had de weg van de Here verlaten en het zou, net als Gaza, zo voorzegt de profeet, de beker van de gramschap van de Here aangereikt krijgen (Jeremia 25: 18). En toch… Toch blijft God liefdevol en trouw aan een bespottelijk ontrouwe mensheid. Hij geeft er telkens blijk van klaar te staan om te antwoorden als mensen tot Hem roepen (15: 18; 16: 28). Toen Simson dit ging doen, werd hij nota bene een voorbeeldige geloofsgetuige (Hebreeën 11: 32). Opmerkelijk is dat Simson de deuren van de stadspoort van Gaza naar Hebron bracht. Dit is geen toevallige, veertig kilometer verderop gelegen plaats. Het is de stad van waaruit David de eerste zeven jaren van zijn koningschap regeerde (2 Samuël 2: 1-4). Ieder deed wat kwaad was in de ogen van de Here totdat er een koning kwam, totdat David, door de Here gezalfd, koning werd.
Davidszoon
Toch was na de laatste richter Simson ook David niet de Verlosser. Evenmin een van de koningen uit het huis van David. Er moest een Davidszoon komen van de buitencategorie. Dat is Jezus Christus. Christelijke commentatoren beschouwen Simson wel als een ‘type’ van Jezus Christus. Dit baseren zij op overeenkomsten tussen de verhalen over Simson en die over Jezus. Zo werd zowel de geboorte van Simson als die van Jezus door engelen aangekondigd. Hierbij werd voorzegd dat zij hun volk zouden redden. Simson werd gebaard door een onvruchtbare vrouw, Jezus door een maagd. Simson versloeg een leeuw, Jezus versloeg satan die als een brullende leeuw wordt beschreven (1 Petrus 5: 8). Simson werd verraden door Delila, Jezus door Judas Iskariot. Zowel Delila als Judas werden voor hun verraad betaald in zilverstukken. Sommige uitleggers zien zelfs een overeenkomst in Simson, die, blind en tot slaaf gemaakt, bespot werd en Jezus, die werd geblinddoekt, bespot en behandeld als een slaaf voorafgaande aan zijn kruisiging. Bij alle parallellen is er toch één groot onderscheid. In tegenstelling tot de methode van Simson en trouwens ook die van David en zijn nakomelingen is die van Christus juist geweldloos. Hij is dan ook de ultieme Verlosser.
Kerken in Gaza
Hamas is een islamitische terreurorganisatie, die Gaza in zijn greep heeft. Toch leven er nog steeds christenen in de stad. Eens bezocht ik daar de op twee na oudste nog functionerende kerk ter wereld, de Grieks-orthodoxe St. Porphyrius. Er was vorige week het fake news dat Israël deze gebombardeerd had. Gelukkig niet. Nog steeds komen christenen hier samen om hun ‘kyrie eleison’ te bidden, om te vragen om verlossing, bescherming en bewaring en tot zegen te mogen zijn. Ook is er een protestantse gemeente, die door de Nederlandse Stichting Ismaël wordt gesteund. Laten wij onze broeders en zusters in Gaza niet vergeten en met hen meebidden. Want alleen van de Here is heil te verwachten.
Een hartelijke groet uit de pastorie aan de Batelier, ds. G.J. Mink.