Geloven en de kerk (3): Een podcast-tip

Vaak luister ik naar de afleveringen van de Ongelooflijke Podcast. In de nieuwste aflevering is Arjen van Veelen te gast, die het boek schreef Rotterdam. Een ode aan de inefficiëntie.
Hij laat op fascinerende wijze zien dat efficiëntie de nieuwe dominante religie van onze tijd en plaats is. Hij heeft een christelijke opvoeding gehad, waar de kerkgang (2x) deel van uitmaakte. Vaste gast theoloog Stefan Paas merkt dan op: ‘Deze traditie had niet zoveel eerbied voor je eigen agenda. Zo van: ‘Ja, Arjen, het is wel leuk dat jij op zondag andere plannen hebt, maar ooit is de Heer opgestaan op zondag.
Dat betekent dat wij op zondagochtend een samenkomst hebben. En daar doen we gewoon allemaal aan mee. (…) Ik mag in elk geval één keer in de week eraan herinnerd worden dat mijn agenda niet heilig is. En dat in dat hele efficiëntie-denken van ons in elk geval één uurtje zit, waarin je dingen doet die geen geld opbrengen, en die nergens op slaan (vanuit het efficiëntie-denken gezien).’
Het gesprek is een aanrader!

Een hartelijke groet, ds. Michiel Vastenhout