Na de gemeente-avond

Vorige week donderdag was er vanuit de Maranatha Kerk een digitale gemeente-avond, waar Els van Dijk, directeur van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort, sprak over
het thema ‘Christen zijn in deze tijd’. Ze deed dit op een heel boeiende manier.
Als u onverhoopt de avond gemist hebt: u kunt het nog via het You-Tubekanaal van de Maranatha Kerk terugkijken. Een aanrader!
Zelf gaf ze de volgende samenvatting. Het is tegelijk een gebed. Wat zou het mooi zijn als ons gegeven zouden worden:
– Hoop, vanwege wat God doet en gaat doen, wat uitloopt op de nieuwe schepping;
– Moed, de durf om anders te zijn: wij hebben immers Christus leren kennen;
– Vuur, bevlogenheid vanuit de ontferming die Jezus kenmerkte.
Naast gebed is hiervoor een keuze nodig. Ons leven moeten we niet vullen met ditjes en datjes maar met werkelijk belangrijke dingen: God, idealen, verlangen, perspectief.
Wim Dunsbergen vatte het in zijn dankwoord mooi samen. Drie s’en: vertonen we schaapgedrag? Lijden we aan spirituele alzheimer? Hebben we soms zelf ook een seculier hart? En ook nog drie z’s: zoeken van de Ander, zingeving en zegen.
Een avond om niet aan ons voorbij te laten gaan, maar ter bezinning!