Op 21 maart kwam de Algemene Kerkenraad bij elkaar voor een regulier overleg. Ook dit keer werd begonnen met gebed en schriftlezing door de voorzitter, Jeroen Spek, waarna een hoofdstuk uit het boekje ‘Geloven in seizoenen’ werd besproken.
Dit keer was het onderwerp ‘Zomer in je geloof’. We praatten onder andere door over de vraag hoe we om moeten gaan met de verminderde concentratie op het geloof in de zomer door de vermindering van activiteiten in de kerk. Natuurlijk stonden er ook meer zakelijke onderwerpen op de agenda:
1. Beleidsplan diaconie
Het college van diakenen heeft een nieuw beleidsplan geschreven. Deze is wat praktischer van opzet, waarbij naar meer focus en verdieping wordt gestreefd.
Wanneer het plan gereed is, zal het ook gepubliceerd worden op de website.
2. Meerjarenbegroting
Uiteraard kwam ook de financiële situatie van onze gemeente aan de orde. In de maart vergadering, wanneer het resultaat van de Actie Kerkbalans bekend is, wordt besproken of het nodig is om maatregelen te nemen vanwege eventuele tekorten op de meerjarenbegroting. Hiervoor hebben we in 2023 een
aantal mogelijke maatregelen bedacht. Met blijdschap en grote dankbaarheid kunnen we concluderen dat op dit moment geen maatregelen nodig zijn en we op de ingeslagen weg door kunnen gaan.
3. Huis van de Kerk
Ook hier positieve berichten. De voorlopige opbrengsten en toezeggingen geven het vertrouwen om een volgende stap te zetten in het proces. Concreet betekent dit dat er voorbereidingen worden getroffen voor het aanvragen van vergunningen en het zoeken van een architect. Hierover volgt aparte berichtgeving vanuit de stuurgroep Huis van de Kerk, waarin meer details gegeven worden. Eigenlijk was dit besluit het moment van de definitieve start van de uitvoering van het project. Een heugelijk moment waarvoor we ook weer dankbaar mogen zijn.
4. Communicatiebeleid
Zoals al eerder gemeld, wordt er binnen de AK en in verschillende groepen daarbuiten nagedacht over de communicatie binnen onze gemeente.
Er zijn twee hoofdlijnen.
A. Kerkblad
Omdat de huidige redacteur Ad de Waard aan het eind van het jaar gaat stoppen is er een noodzaak om goed te bekijken hoe we verder gaan met het Kerkblad. De ervaring van Ad en zijn inzet zijn eigenlijk niet vervangbaar op een zelfde manier,
waardoor een andere opzet eigenlijk onontkoombaar is.
Ook op deze plek grote dank aan Ad voor de vele jaren inzet voor het Kerkblad. Er wordt gedacht aan een aangepaste verschijningsvorm.
B. Digitale middelen
Overal om ons heen zien we een ontwikkeling naar steeds meer digitale communicatie. Ook onze gemeente ziet daar de voordelen van in. Er zijn op dit moment twee communicatieplatforms binnen onze gemeente. De website en de kerkapp. Het idee is om de website meer in te gaan richten als venster naar en voor de wereld. De kerkapp kan dan meer gebruikt gaan worden als intern communicatiemiddel. Dit vraagt voor beiden wel wat aanpassingen. De ICT-commissie is druk bezig met onderzoek en voorbereidingen.
De verschillende ontwikkelingen brengen een overlap met zich mee. We zorgen ervoor dat ook onze gemeenteleden die minder digitaal vaardig zijn niet buiten de boot gaan vallen.
Technisch en praktisch loopt alles naar wens, maar we zijn wel op zoek naar gemeenteleden die inhoudelijk en praktisch met ons mee willen gaan doen. Denk daarbij aan inhoudelijke meedenken, maar ook aan redactionele werkzaamheden of journalistieke taken. Mocht je belangstelling hebben of informatie willen mail of bel dan naar de scriba van de Algemene Kerkenraad, Pieter Vlot.
5. Evaluatie Gebedsmoment
Als laatste punt willen we nog noemen dat de Gebedsmomenten van de Algemene Kerkenraad zijn geëvalueerd. Besloten is om hier mee door te gaan. De opkomst is niet heel groot (10-40 gemeenteleden), maar de momenten worden als heel waardevol gezien. Met het oog op de toekomst en de plannen ten aanzien van het Huis van de Kerk blijft het goed om onze plannen en bezigheden steeds weer bij God te brengen.
Op donderdag 23 mei is de volgende vergadering van de Algemene Kerkenraad.