Nieuws van de C.H.R. (109)

Kledingtransport Oekraïne aangekomen
Michel van Boxtel schreef ons het volgende:
“De bussen zijn de dag voor vertrek (5 oktober) geladen. Bij elkaar 430 dozen met kleding. Ik (Michel van Boxtel van Baptist-Aid) heb om 8.00 uur afgesproken op het hoofdkantoor van de Baptist Aid in het centrum van Boedapest. We vertrekken mooi op tijd 08.15 uur. We verwachten zo rond de middag te arriveren. Ik zit in bus 1 samen met Sandor. Hij heeft een diplomatenpaspoort waardoor de bus bij de grens niet gecontroleerd mag worden. Goederen komen namelijk niet zomaar de grens over. Onderweg besluiten we de grensovergang te nemen bij Zahony. Vlak voor de grens parkeert bus 2 en blijft daar wachten totdat Sandor terug is. ’s Morgens is er namelijk al iemand de grens over gegaan met een personenauto om Sandor terug te kunnen brengen naar bus nummer 2. De beste mensen staan er al een paar uur te wachten. We nemen de rijbaan voor diplomaten en komen redelijk snel de grens over. Sandor laat mij met bus 1 bij een benzinepomp achter. Ik reken erop dat ik wel een uurtje moet wachten. Sandor is redelijk snel terug bij bus 2 en rijdt direct naar de grensovergang. Hij wordt gelijk herkend. Jij weer! Is dit jouw auto? Of is hij van een bedrijf? Want als dat zo is, dan mogen we de bus wel controleren. Er wordt druk overlegd, na een tijdje worden de paspoorten teruggebracht met de mededeling; “We hebben besloten dat het jouw auto is.” Ze rijden snel naar mij toe en gezamenlijk rijden we direct door. Al met al zijn we 1,5 uur bezig geweest om de grens te passeren. Niet snel genoeg volgens Sandor en hij besluit terug een andere grensovergang te nemen. De rit naar Kisdobrony is qua afstand niet zo ver van de grens, maar de wegen zijn dermate slecht dat we heel langzaam moeten rijden. Pas om 14.00 uur komen we aan in Kisdobrony. Het adres was namelijk ook niet direct te vinden. Szabolsz Kelemen en zijn vrouw staan ons op te wachten. Meteen is de connectie met Roemenië duidelijk, ze rijden in een auto met Roemeens kenteken. Er is nog een pastor uit een andere gemeente aanwezig, ook met een Roemeens kenteken. Beide horen bij de Karpataj Magyar Baptista. Szabolsz en zijn vrouw zijn kerkplanters. Het gebouwtje achter in de tuin dient als kerkgebouw, zij geven er bijbelstudies en voor de kinderen is er iedere zaterdag bijbelclub. De ruimte komt nu echter helemaal vol te staan met dozen. Ze zijn er erg blij mee en vragen uiteraard hoe het mogelijk is dat er ook kleding bij hen gebracht wordt. Ik probeer het uit te leggen en zeg dat de kleding uit Nederland komt. De Hervormde Gemeente Sliedrecht….nooit van gehoord. Nadat we gelost hebben, krijgen we uiteraard nog een maaltijd. Van het uitdelen van de kleding beloven ze ons beeldmateriaal te sturen. Toen we wegreden begon het al te schemeren. Om 23.30 uur zijn we terug in Boedapest. Het was een lange en bijzondere dag!”

Kleding naar vluchtelingen in Kroatië
Een gedeelte van de kleding uit Sliedrecht staat nu in de Rode Kruis tent in Kroatië. Daar wordt het gesorteerd op zomer-/winterkleding en op maat. Een ander gedeelte staat in de opslag van een kerkgemeente in de buurt en die brengen het gedoseerd naar het kamp. Nogmaals dank.

Dick van Mourik tel. 0184 422248