Nieuws van de C.H.R. (214)

Overleden
Maandag schreef dominee István Higyed uit Micula mij het volgende bericht: ‘Wij maken momenteel een zware periode door. De moeder van Agnes, werd de laatste weken steeds zwakker. Hart- en longproblemen namen toe. Ze is zondagmorgen in haar 86e levensjaar gestorven. Vanavond was er een kerkdienst in Satu Mare op de gereformeerde begraafplaats. Ze wordt dinsdagmiddag in Satu Mare begraven. We bidden om kracht en geloof’. Het is goed om met u het volgende te delen. Ds. en zijn vrouw Agnes hebben één dochter, Emilia. De ouders van Agnes hebben altijd ‘ingewoond’ . De vader van Agnes is zo’n 8 jaar geleden al overleden, nadat hij jaren leed aan Alzheimer. De moeder van Agnes kreeg zo’n 5 jaar geleden een hersenbloeding. Ze kon alleen nog maar op bed liggen en was volledig afhankelijk van de zorg door haar schoonzoon, dochter en kleindochter. Al die tijd is ze liefdevol verzorgd. Iedere nacht sliep Agnes bij haar op de kamer, alle dagen werd ze lepeltje voor lepeltje geholpen met eten, wassen, de verzorging tegen doorliggen, incontinentie en ga zo maar door. Steeds wanneer we met de Commissie op bezoek waren, zagen we met hoeveel liefde deze (ik noemde haar) oma werd verzorgd, maar ook hoe ontzettend zwaar deze dagelijkse mantelzorg 24 uur per dag, en dat 5 jaar lang, was. Wilt u een condoleance of bemoedigende kaart sturen: Familie Higyed, Parohia Reformata Micula, Str. Principala 102i, 3994 Micula Jud. Satu Mare, Rumaniën. Van harte aanbevolen.

Het helpt echt
Wanneer u dit leest is Maarten Broer met de vrachtwagen met oplegger waarschijnlijk net weer terug in Nederland. Daarmee is het 70e transport achter de rug. Er zijn dan heel veel mensen in de drie dorpen, waar de spullen aan de kerk zijn overgedragen, blij gemaakt. Is het dan nog steeds nodig vragen sommigen zich af. Op het eerste gezicht zou je zeggen van niet, maar laten we even verder kijken. Voor een gezin met 2 opgroeiende kinderen met een gemiddeld inkomen van zo’n € 500 per maand is het een feest wanneer de garderobe kan worden aangevuld met nieuwe tweedehands kleding of een paar andere schoenen. Ontzorgen helpt. Met elkaar maken we op deze manier het leven mooier.

Kleding brengen
D.V. zaterdag 5 oktober kunt u weer kleding, schoenen, linnengoed, dekens en speelgoed brengen naar onze locatie Elzenhof 138, in de loods waar ook de Voedselbank gevestigd is. Openingstijden zijn van 10.00 tot 11.30 uur. Esther Harrewijn heeft de coördinatie, 0184 416220.
Met een hartelijk groet,
Dick van Mourik, 0184 422248