Nieuws van de C.H.R. (87)

Bezoek aan Lapusel
Tijdens onze reis eind oktober brengen we ook een bezoek aan de gemeente Lapusel in het noordwesten van Roemenië. Deze gemeente hebben we in 2014 geholpen met één kledingtransport, 15 abonnementen op het jeugdblad Örömhir (Goede Nieuws) en een bijdrage voor voedselpakketten van € 1667 en € 900 ter besteding voor diaconale bijstand. Omdat we inmiddels meer dan 20 jaar verbonden zijn met deze gemeente willen we als commissie vaststellen of we wellicht in Lapusel onze hulp kunnen beëindigen.
We worden hartelijk ontvangen door de Predikant Mihaly Lehel István met Molnar Imre van de kerkenraad. Vooraf hebben we hem via een email op de hoogte gesteld van de vragen waarover we met hen in gesprek willen gaan. De dominee spreekt goed Engels en steeds wordt door hem hetgeen is besproken voor Molnar Imre vertaald in het Hongaars. Op dit ogenblik telt de gemeente circa 280 gemeenteleden en jongeren volgen vanaf hun 13e de belijdeniscatechisatie (confirmatie) die 2 jaar duurt. Gemiddeld zijn er zo’n 50 gemeenteleden die de diensten bezoeken. Gaandeweg het gesprek merken we de warmte en oprechtheid bij deze voorganger en dat hij alles in afhankelijkheid mag doen van zijn ( en onze ) hemelse Vader. We praten met elkaar door hoe de gemeenteleden het zullen ervaren als ze geen boodschappenpakket ontvangen vanuit Sliedrecht. Wanneer we luisteren hoe ‘het boodschappen inkopen’ wordt georganiseerd en dat alle gemeenteleden op ‘de bewuste zaterdag’ hun boodschappenpakketje ( van zo’n €6) ophalen, dan stellen we vast dat deze mensen dit nog wel heel erg op prijs stellen. Ze hebben immers maar een pensioentje van minder € 150 per maand of een maandinkomen van € 200. Ook is daarom zo’n tweedehands nieuwe broek,jurk, schoenen of linnengoed een echte besparing op de dagelijkse uitgaven. Na ons gesprek is er nog een gezamenlijke maaltijd met de dominee en een gedeelte van de kerkenraad.
Wanneer het tijd is om afscheid te nemen krijg ik van Imre nog een plastic tas mee als cadeau. Ik bedank hem en thuis kijk ik wat erin zit. Het zijn 2 potten met eigen ingemaakte vruchten,een zak witte en een zak grauwe bonen en een zak met gepelde walnoten. Het is alles uit eigen tuin. Het is hartverwarmend om voor Imre en al zijn gemeenteleden straks wat terug te mogen doen. Ze zullen het waarderen.
P1040965Op bezoek bij een oude mevrouw in Lapusel

Kleding brengen

D.V. zaterdag 6 december kunt u weer kleding afleveren op de Rivierdijk 414b van 10.00 – 11.30 uur. Zoals u weet kunt u niet zomaar een zak kleding neerzetten als we er niet zijn.

Een hartelijke groet,
Dick van Mourik (422248)