Nieuws van de CHR (225)

Een heel dorp in beweging
Vrijdagmorgen 17 januari parkeerde er opnieuw een vrachtwagen bij de voedselbank in Sliedrecht om 20 m3 met zo’n 180 dozen met kleding, schoenen, linnengoed, dekens en twee fietsen in te laden. Een vast groepje van vier vrijwilligers had de vrachtwagen in een mum van tijd geladen. Maandagavond 20 januari kreeg ik van ds. Lörincz Lóránd Peter uit Zerindu Mic in Roemenië een mailtje met foto’s dat het transport was aangekomen.

Hoe gaat het dan verder? Het mooie is dat door zo’n transport het hele dorp tot leven komt. Zo’n transport in deze kleine gemeente met 250 inwoners betekent veel. Maandagavond is een groep vrijwilligers opgetrommeld om de vrachtwagen leeg te maken. Vervolgens worden de dozen tijdelijk opgeslagen in de kerk. De voorzitter van de kerkenraad organiseert een week later een verkoping. Schoenen worden netjes in het verenigingsgebouw uitgestald en verkocht. Opnieuw ontmoeten mensen elkaar. Dozen kleding worden ongeopend voor een gering bedrag bijv. € 2,- verkocht. De opbrengst is voor het onderhoud van de kerk. Met de inhoud van de inmiddels geopende dozen ontstaat vervolgens de komende weken een complete ruilhandel waarbij kledingstukken worden uitgewisseld. Het is een mooie manier om naar elkaar om te zien.
Op 8 februari kunt u weer kleding brengen.
Met een hartelijk groet, Dick van Mourik, 0184 422248