Nieuws van de CHR (284)

Hulp aan Oekraïne
Via Gabor Viragh uit Baia Mare kregen we bericht over de besteding van de € 1.500,- die vanuit Sliedrecht is gedoneerd voor hulp aan Oekraïne. Vanuit de kerk in Berehove (Oekraïne) wordt al vanaf het begin van de oorlog een centrale keuken georganiseerd
waar tussen de 70 en 100 vluchtelingen iedere dag een warme maaltijd krijgen. Het geld
is gebruikt voor vlees, kaas, meel, kwark, vleeswaren, mineraal water, etc. Omdat ze ook gebruik maken van een tent zijn er ook haardblokken gekocht voor de kachel. De mensen zijn ontzettend blij en hebben gevraagd om te bidden en God te vragen dat er snel vrede mag komen.

Orgel voor de kerk Lapusel
We hebben goed nieuws. De oproep van vorige week om mee te denken voor een ander orgel in de kerk van Lapusel heeft als resultaat dat we een mooi Johannesorgel kunnen meegeven bij het eerstvolgend transport. Ds. Molnar en zijn gemeente zijn heel blij met de toezegging vanuit Sliedrecht.

Schoon en heel
Misschien heeft u er al wat van in de krant gelezen maar aan de grens met Roemenië zijn de douane maatregelen aangepast. Er wordt scherp gecontroleerd dat kleding, schoenen etc. schoon en niet kapot zijn. Dit heeft voor een aantal transporten al geleid dat de vrachtwagens het land niet in mochten onder het mom dat vervoer van huisvuil niet wordt doorgelaten. Het is bureaucratie ten top, maar we hebben er wel mee te maken. Natuurlijk gaan we door! Juist in deze tijd moeten gezinnen in Roemenië en Oekraïne nog meer moeite doen om de eindjes aan elkaar te knopen. In maart en april staan er transporten op de planning. Ook proberen we via samenwerking en hulp vanuit Micula en Lapusel om met kleine busjes de kleding, schoenen etc. naar gemeenten in Oekraïne te vervoeren die vluchtelingen opnemen. Zorg dat de kleding schoon en heel is wanneer u deze bij ons brengt. Matrassen en dekbedden liggen helemaal onder een vergrootglas en kunnen we daarom niet meer innemen.

Met een hartelijk groet, Dick van Mourik, 06-46 88 44 67