Nieuws van de CHR (291)

Het nieuws uit Micula
Ds. István Higyed uit Micula schrijft: ‘We hebben geregeld dat de mensen in Oekraïne vóór Pasen voedselhulp krijgen, zodat ze daar een feesttafel kunnen dekken. De reis is georganiseerd voor volgende week. We zullen ook de € 900,- die Sliedrecht half maart heeft gestuurd voor dit doel gebruiken. Veel dank ook namens degenen die geholpen zijn. De armere gezinnen in Micula zullen ook worden geholpen met de € 1.200,- die voor Pasen zijn geschonken.
Toen de grote aardbeving in Turkije en Syrië plaatsvond, hebben we ook een collecte in de gemeente georganiseerd en de collecte van drie diensten opgestuurd voor de mensen in nood. Het gaat maar om ongeveer € 500,-, maar het is ook een druppel hulp bij de enorme ramp. Overigens zijn er in Roemenië in februari en maart meer dan honderd aardbevingen geregistreerd, waarvan twee vrij krachtig. Dit werd vooral gevoeld door degenen die in het zuiden van het land wonen. Hier bij ons waren alleen de dieren onrustig. De mensen hadden het niet door.
Ook dank voor het opnieuw organiseren van een kledingtransport dat deze week is aangekomen.
Een week geleden was ik in Cluj-Napoca bij de vergadering van de Gereformeerde Synode, waar ik ook als lid werd gekozen.
In de bergen lag nog sneeuw, maar hier in het laagland is het vooral sinds afgelopen zondag lekker warm met plus 16-17 graden Celsius. Dat is te zien aan de prachtige voorjaarsbloemen in de voortuin van de pastorie in Micula.
Mijn hartelijke groeten aan de hele commissie, de groep reizigers die zich voorbereidt op de Roemeense reis en de hele gemeente van Sliedrecht’.
Dit soort berichten willen we graag met u delen. Het toont de verbondenheid en de warmte en maakt het leven betekenisvol.

Orgel op tijd in Lapusel
In het vorige Kerkblad gaven we u al een ‘inkijkje’ in de gerenoveerde kerk van Lapusel.
Er wordt hard gewerkt om met Pasen de eerste dienst te kunnen houden. De gemeenteleden waren zichtbaar verheugd toen vorige week het kledingtransport uit
Sliedrecht arriveerde.
Men was natuurlijk heel nieuwsgierig naar het Johannesorgel dat deel uitmaakte van de lading. Mooi dat dit orgel uit de kerk van Oudewater Hekendorp nu de gemeente Lapusel kan begeleiden bij hun samenzang. Het geeft extra klank en kleur aan Pasen.

Met een hartelijk groet, Dick van Mourik, 06-46 88 44 67