Organist in het zonnetje

Met maar liefst zeven vaste organisten mag onze gemeente zich gelukkig en gezegend prijzen. De situatie bij gemeenten elders in de classis is nogal eens anders. De nood daar doet zich soms dringend gelden. We zijn dan ook blij en dankbaar met al onze organisten. Toch is er één organist in het bijzonder die het College van Kerkrentmeesters graag eens speciaal in het zonnetje wenste te zetten. Al sinds jaar en dag bespeelt Jan Dekker niet alleen het Naber-orgel in de Grote Kerk, hij neemt ook een groot deel van onderhoud en inspectie hiervan voor zijn rekening. Jan schroomt er zelfs niet voor om tijdens warme periodes dagelijks naar de Grote Kerk te komen om daar de luchtvochtigheid, die grote invloed op het monumentale orgel kan hebben, scherp in de gaten te houden. Voorafgaand aan een professionele onderhoudsbeurt draagt hij zorg voor een lijst met aandachtspunten en vormt hij tussen orgelbouwer en onze gemeente een haast onmisbare schakel.
Onder het mom van een gevraagde aanvullende toelichting op de voorgenomen generale stemming door de orgelbouwer van zowel het Naber-orgel als het orgel in de Maranatha Kerk, was Jan naar de collegevergadering van 7 juni gelokt. Daar werd hij verrast op een toespraak van voorzitter Marcel Klein, die onder andere aan hun gezamenlijk tijd bij werkgever Bakker Sliedrecht refereerde, waar Jan er zelfs niet voor schroomde om aan zijn liefde en passie voor het muziekinstrument uiting te geven door orgelmuziek als arbeidsvitaminen over de werkvloer te laten schallen. Als blijk van grote waardering en erkentelijkheid voor zijn inmiddels jarenlange inzet en toewijding werd hem een verouderde orgelpijp van zijn geliefde Naber-orgel aangeboden, vergezeld van een mooie bos bloemen.
Kees van der Sluijs, kerkrentmeester