TV-opnamen in de Grote Kerk

Maandagmiddag 10 december heeft de NTR opnamen gemaakt in de Grote Kerk voor een aflevering van Verborgen Verleden. In dit tv-programma gaan bekende Nederlanders op zoek naar hun familiegeschiedenis. In deze aflevering stond actrice Olga Zuiderhoek centraal. Zij speelde in tal van televisieprogramma’s en films. Haar rechtstreekse voorvader Bos Zuijderhoek (1791-1872) timmerde de galerijen in de Grote Kerk. Diens gelijknamige kleinzoon, overgrootvader Bos Zuiderhoek (1847-1931), was voorzitter van het kerkbestuur. Zijn naam staat zodoende op de eerste steen in de gevel van het huis naast de kerk, de oude pastorie, later De Schalm. Na afloop van de opnamen werd aan Olga Zuiderhoek het boekje ‘Moment voor een Monument’ over de geschiedenis van de Grote Kerk overhandigd. Hierin staat dat in 1852 een groep van 48 dames de nu nog altijd gebruikte zilveren doopschaal aan onze kerk schonk. Twee van die dames zijn haar voormoeders Maria Zuiderhoek-van Heel (1795-1882) en Ariaantje Zuiderhoek-Seret (1820-1898). Het boekje werd door de actrice zeer gewaardeerd. Naar verwachting zal de aflevering begin volgend jaar worden uitgezonden.