Uitzending van familie Vogelaar

Hieronder omschrijven Laurens Jan en Lourina Vogelaar hun aankomend werkgebied en wat zij o.a. gaan doen op het eiland Sulawesi.
De GZB heeft op het eiland Sulawesi (Indonesië) jarenlang onder de Toraja’s gewerkt. De Toraja’s zijn bijna als gehele stam christen geworden. Dit betekent dat er op het eiland Sulawesi een gebied is, waar de meerderheid christen is. Buiten dit Toraja-gebied is het anders. Er zijn wel christenen, maar het zijn er weinig. Ze vormen een kleine minderheid te midden van een meerderheid van moslims. Dit geldt bijv. ook voor het Luwu gebied. In het Luwu gebied is wel een kerk. De kerk heet ‘Gereja Protestan Indonesia Luwu (GPIL)’. De GZB heeft al jaren contact met dit kerkverband, maar er is nooit eerder een zendingswerker uitgezonden geweest. De GPIL bestaat uit een kleine twintigduizend mensen, verdeeld over 118 gemeenten. De meeste gemeenten bevinden zich op het (arme) platteland of in de bergen. De GPIL wordt gediend door ongeveer 50 predikanten. Ook ouderlingen moeten dus preken, terwijl zij niet echt hoogopgeleid zijn. De gemeenten van de GPIL zijn klein en hebben het moeilijk. De vragen die hen bezighouden zijn bijv. ‘Hoe kunnen we missionair zijn, nu de radicale Islam eerder terrein wint dan verliest?’ De synode van de GPIL heeft daarom aan de GZB de vraag voorgelegd: Kunnen jullie iemand sturen die met ons kan meedenken, ons kan adviseren, die ons helpt bij het toerusten van predikanten, ouderlingen, diakenen en jeugdleiders, iemand die de gemeenten (ook in de afgelegen gebieden) wil bezoeken om ze te bemoedigen, er te preken en toerusting te geven?

Zendingscommissie