Update omtrent bezoek aan Roemenië

Opent uwe mond!
Vorige week las u in het Kerkblad dat Ad Meerkerk, Piet Groeneveld, Margareth en Vincent Spijkers 5 dagen naar Roemenië zijn geweest om daar een complete tandartspraktijk te installeren. Het antwoord op de vraag waarom zo’n tandartsstoel op ‘ons pad’ komt, wordt duidelijk door wat Margareth mij schrijft: ‘Deze praktijk is gekregen van een tandarts uit Papendrecht en is nu geplaatst op een schoolcampus in Targu Lapus zo’n 40 km van Baia Mare. Deze campus heeft een streekfunctie met ruim 800 kinderen vanaf ongeveer 3 jaar tot aan de universiteit. Doel is dat de kinderen hier naar de schooltandarts kunnen’. Wat is het mooi wanneer God je wil gebruiken, wanneer je een instrument mag zijn in Gods hand door als schakel of verbinding mee te helpen aan goed doen voor je naaste. Het begint zo eenvoudig met een tandarts in Papendrecht die Ad vraagt of hij iets kan met een tandartsstoel en Margareth die contact opneemt met Dr. Caius Leucian uit het ziekenhuis van Baia Mare, een zeer gedreven arts met heel veel goede ideeën. Het resultaat is dat heel veel kinderen nu regelmatig naar de tandarts kunnen. Missie geslaagd!

Zerindu Mic
In het kleine plattelandsdorpje met 250 inwoners staat de pastorie nog altijd leeg sinds de dominee is overleden. De pastorie is aan een behoorlijke opknapbeurt toe, want de kans dat een nieuwe dominee zijn intrek neemt in deze pastorie is erg klein. Wat ons als commissie raakt is dat we merken dat dit dorp veerkracht toont en visie heeft. Samen met de gemeente Vinatori werken ze aan een plan om de pastorie in Zerindu Mic op te knappen en om een predikant te beroepen die beide gemeenten dient. Overigens kent dit dorpje ook nog andere zorgen. Zo zijn de akkers geploegd en er is volop ingezaaid. Maar Roemenië kampt in dit gedeelte met grote droogte met wel heel grote gevolgen voor de bevolking.

Micula
Niet ver van de grens met Oekraïne ligt het kleine dorpje Micula. Tijdens ons bezoek eind maart deelt ds. István Higyed zijn zorgen door wegvallende inkomsten; dat er geen geld meer is om de mevrouw die het orgel bespeelt en dirigente is van het koor te kunnen blijven betalen. Als commissie hebben we inmiddels besloten om de gemeente te ondersteunen met een bijdrage waardoor dit kerkelijk werk doorgang kan vinden.

Met een hartelijk groet, Dick van Mourik, 0184422248.