Verslag diaconievergadering 5 oktober

Zoals iedere vergadering starten we met het gebed waarin we vragen om Zijn leiding en wijsheid. De inleiding is dit maal naar aanleiding van Hand. 28: 1-10. Het thema is “hulp en respect” en daarmee legt de voorzitter een link naar de vluchtelingen en vreemdelingen, welke geagendeerd is als punt om over na te denken.

De begroting voor 2016 is vastgesteld en zal ter goedkeuring naar de Algemene Kerkenraad verzonden worden.

De aanvragen en nazorg rondom financiële ondersteuning worden besproken. Als diaconie hebben we daarna besproken hoe we meer zichtbaar en laagdrempeliger kunnen zijn. Het idee is om een paar keer een inloop te houden, waarbij u langs kunt komen voor vragen over ons werk, signalen kunt delen, hulpvragen kan stellen, uw talenten kunt aanbieden. De uitwerking hiervan wordt opgepakt en nadere berichtgeving zal te zijner tijd via het Kerkblad en de website volgen.

Rondom vluchtelingenwerk hebben we gesproken over hoe we daar invulling aan kunnen geven. Het thema is erg actueel en afgelopen dinsdag is er binnen de gemeenteraad over gesproken. Ook is er op 29 oktober een netwerkbijeenkomst van Stichting Welzijnswerk Sliedrecht rondom eenzaamheid en vluchtelingen-problematiek. Bij beide bijeenkomsten zal een vertegenwoordiging van de diaconie aanwezig zijn. Ook zijn er contacten met Vluchtelingenwerk Nederland, afdeling Zuidvleugel. Taalcoaches en vestigingscoaches zijn hard nodig. Als diaconie willen we graag aansluiten bij bestaande initiatieven, omdat we geloven dat dit beter is voor de integratie, dan een apart “clubje” of commissie die we hier specifiek voor instellen.  Wel is het de uitdaging om als kerk de vluchtelingen die in Sliedrecht verblijven te “vinden”. Daar hebben we elkaar als gemeentelid voor nodig. Heeft u oog voor de vreemdeling? Ook voor de arbeidsmigranten uit bijvoorbeeld de voormalige Oostbloklanden? Eenzaamheid is daar vaak een groot probleem. Wanneer u ideeën heeft, of zich actief wilt in zetten voor deze groep, kunt u contact opnemen met uw blokdiaken of via een e-mail naar diaconie@hervormdsliedrecht.nl.

Mogen we rekenen op uw voorbede? Dat we vanuit discipelschap iets van Gods onpeilbare Liefde mogen uitdragen. Dat we zo in het leven van alle dag, de week door,  Kerk mogen zijn.

Met een hartelijke groet,

Arjan den Otter, secretaris College van Diakenen