Classis Alblasserdam – verslag vergadering 26 oktober

n deze vergadering, geopend door ds. H. van der Veen, wordt ds. A. van Lingen verkozen tot preses, en BM-lid ds. J.W. Sparreboom tot assessor-1. Ds. J. Muller wordt nieuw B(reed)M(oderamen)-lid.

Mogelijk komen er uit de novembervergadering van de synode nog voorstellen in de context van Kerk 2025; zo ja, dan wordt er op 25 januari over geconsidereerd.

Omdat de classis in de huidige vorm in 2018 nog maar  4 maanden verdergaat wordt geen wisseling van af te vaardigen ambten toegepast. Voorkeur: afvaardiging naar de classis hetzelfde houden; bij wijzigingen van personen dit met het oog op de januarivergadering zo spoedig mogelijk doorgeven aan de actuarius.

Wat betreft de consideratie over de kerkordevoorstellen Kerk 2025 deel 2, reageerden 25 van de 37 kerkenraden, en wel op bijna alle vragen instemmend. Vraag 3, over de mogelijkheden voor lidmaatschap en benoeming tot ambtsdrager van vrienden, riep wel wat tegenstand op, maar de gemeente legt zelf in de plaatselijke regeling vast of een lidmaatschap of ambtsdragerschap van andere dan gemeenteleden mogelijk is. 7 Afgevaardigden kunnen hiermee niet instemmen. Het BM verzorgt de reactie naar de synode.

Gereformeerd Molenaarsgraaf/Brandwijk en Hervormd Molenaarsgraaf geven een inkijkje in hun gemeente, inclusief een stukje geschiedenis.

Het is de bedoeling dat gemeenten in een regio op elkaar betrokken blijven; dit gebeurt vanaf mei 2018 in ringen, die aanvankelijk overeenkomen met de gebieden van de oude classes. Hierbij kunnen de huidige commissies en werkgroepen mogelijk een rol spelen. Dit werd op 9 november nader besproken met het BM.

Dan volgt een stukje bezinning. Er is zorg bij het BM van onze classis. Hoe houden we de gemeenten in eenzelfde regio betrokken op en bij elkaar? Zijn/worden we niet te veel naar binnen gericht? Mr. Max van der Klooster, moderamenlid van de synode, informeert ons nader. De nieuwe ringen bieden hier kansen, waarbij we gebruik kunnen maken van meerdere in onze classis al bestaande commissies en werkgroepen.

We zingen bij de sluiting de 3 coupletten van ‘Bewaar ons, Vader, bij Uw woord’ waarna de preses de vergadering afsluit met dankgebed.