Collecte op zondag 30 oktober

Op het collecterooster is zondag 30 oktober  ingeroosterd om te collecteren voor een ramp.

Nu gebeurd er in de wereld nogal wat. Kijk maar eens naar de verwoestende orkaan die onlangs Haïti trof. Of kijk eens wat er gebeurd in het Midden Oosten. De al 5 jaar lang durende oorlog in Syrië.

Als diaconie hebben we besloten om dit laatste te kiezen als doel voor deze collecte. De situatie daar lijkt uitzichtloos. Steeds meer mensen in nood doen een beroep op kerken voor onderdak, voedsel en veiligheid. De zelf zwaar getroffen Syrische kerken bieden tussen de puinhopen hulp aan iedereen die bij hen aanklopt.  Kerk in Actie steunt o.a. de Syrisch Orthodoxe kerk . In het hele land helpen zij mensen in nood bij het vinden van tijdelijk onderdak en verstrekken zij voedselpakketten, babyvoeding en medicijnen. Soms draagt de kerk ook de kosten voor operaties. Daarnaast ondersteunen ze het Grieks-Orthodox Patriarchaat van Antiochië (GOPA). GOPA zette naast haar vele noodhulpprogramma’s ook een diaconaal programma op om gezinnen uit de eigen kerk of achterban te ondersteunen. Deze steun bestaat uit een eenmalige financiële bijdrage waarmee gezinnen voedsel, kleding of medicijnen kopen of een tijdelijk onderkomen betalen.

Momenteel is in Irak een offensief aan de gang om Mosul te bevrijden van de IS. Partnerorganisaties staan klaar om de vluchtende burgers op te vangen, zodat ze op een veiligere plek de – naar verwachting maanden durende – strijd kunnen doorstaan. De partners van Kerk in Actie in Irak werken nauw samen met de hulporganisaties van de Verenigde Naties en zijn ook betrokken bij de voorbereidingen op de humanitaire gevolgen van het verwachte offensief tegen de IS-strijders in Mosul. Met de huidige strijd om Mosul hebben christenen en andere vervolgde minderheden, zoals de Yezidi en de Turkmenen, onze aandacht en ons gebed hard nodig. Geef daarom mild voor onze broeders en zusters in het Midden Oosten bij de collecte tijdens de diensten, maar overmaken mag ook op rekening NL25RABO0359322719 t.n.v. Diaconie Herv. Gem Sliedrecht, onder vermelding Midden Oosten. Van harte aanbevolen. Wat betreft de noodhulp in Haiti, daarover hopen we u binnenkort te informeren.

Namens de diaconie,

Mark Teeuw