Kerk zijn op 1,5 meter afstand

Vrijdag 28 mei heeft er weer een persconferentie plaatsgevonden. De boodschap van premier Rutte en minister de Jonge was positief. Langzaam maar zeker worden er versoepelingen doorgevoerd en het perspectief is dat binnen enkele maanden (bijna) alle maatregelen met betrekking tot corona zijn verdwenen. Een mooi perspectief. Ook als Hervormd Gemeente in Sliedrecht zien we uit naar de situatie dat we weer gewoon gemeente kunnen zijn, we met z’n allen naar de kerk mogen en kunnen zingen in de kerk.

De routekaart voor kerken
Voor het doorvoeren van versoepelingen voor de kerken wordt gebruik gemaakt van de routekaart voor kerken. Deze is bijvoorbeeld te vinden op de website van de PKN. De voornaamste criteria voor deze indeling zijn het aantal besmettingen en het aantal ziekenhuisopnames per dag in een bepaalde regio.
Hieronder wordt kort uitgelegd wat de huidige maatregelen zijn en de te verwachten volgende stap.

Op dit moment is het risiconiveau ‘Zeer ernstig’. Dit betekent:
– Aantal bezoekers maximaal 10% van de capaciteit van het gebouw.
– Geen samenzang. Maximaal 4 voorzangers.
– Anderhalve meter regel.
Deze maatregelen zijn nu van kracht en staan uitgewerkt in de protocollen.

Het ziet er naar uit dat op korte termijn het risiconiveau wordt verlaagd naar ‘Ernstig’. Hierbij horen de volgende maatregelen:
– Aantal bezoekers gaat van 10% van de capaciteit naar 15% van de capaciteit.
– Samenzang mag weer plaatsvinden op praatniveau en in beperkte tijd. Maximaal 4 voorzangers.
– Anderhalve meter regel blijft van kracht.

Hoe nu verder?
De werkgroep kerk zijn op anderhalve meter afstand heeft gedurende de gehele coronaperiode gebruiksplannen en protocollen gemaakt voor de kerkgebouwen, de andere kerkelijke gebouwen en overige activiteiten. We hebben ons voorbereid op de komende versoepelingen.
Als er versoepelingen mogelijk zijn worden deze zo snel mogelijk ingevoerd. Dat zou al kunnen voordat dit gepubliceerd kan worden in het Kerkblad. Raadpleeg dus regelmatig de website om de laatste stand van zaken te weten.

We hopen en bidden dat we de coronaperiode snel achter ons kunnen laten en dat we weer snel gewoon gemeente kunnen zijn. Onze hoop en verwachting zijn op God, die Zijn gemeente in stand houdt.