Jubileumconcert Martin Zonnenberg en Martin Mans

Op zaterdag 23 mei 2015 geven de bekende organisten Martin Zonnenberg en Martin Mans een eenmalig jubileumconcert ter gelegenheid van hun 25-jarige samenwerking. Ze bespelen het indrukwekkende orgel van de Grote Kerk in Dordrecht om beurten, maar ook tegelijkertijd en laten daarbij verrassende register-combinaties horen. Martin & Martin vieren hun 25-jarig jubileum als muzikaal duo. Een duurzame samenwerking die in 1990 begon. De organisten delen de voorliefde voor het improviseren. Ze bespelen het kerkorgel van jongs af aan en doen dat vol overgave. De improvisaties gingen oorspronkelijk over psalmen en geestelijke liederen. Tegenwoordig heeft de muziekkeuze zich verbreed naar thema’s uit musical en opera en populaire werken. Naast geliefde improvisaties zullen ze klassieke werken ten gehore brengen. De medewerking van het publiek wordt gevraagd bij de samenzang van enkele liederen. De Grote Kerk is een prachtig, monumentaal gebouw waar beide organisten vanaf het begin van hun samenwerking vele gezamenlijke optredens hebben gegeven. “Geweldig dat we zo’n kerkgebouw met een instrument van deze allure in onze regio bezitten”, aldus Martin Zonnenberg. “Ik verheug mij op de samenwerking met Martin, we voelen elkaar al 25 jaar feilloos aan”, vertelt Martin Mans.

De samenwerking tussen de beide Martins is 25 jaar geleden begonnen en werpt nog steeds zijn vruchten af. Ze hebben vele gezamenlijke projecten tot stand gebracht en buitenlandse reizen gemaakt. Daarnaast hebben ze een imposante serie cd’s  uitgebracht waarbij vele instrumenten zoals strijkers, slagwerk, fluiten, synthesizer en vleugel werden ingezet. Bovendien zijn beide musici koordirigent en in die hoedanigheid zetten ze grote projecten op poten met uitwisselingen van koren. Ze verzorgen optredens in kathedralen en concertgebouwen. Ze reizen tevens regelmatig naar Canada voor concerten met het mannenkoor van Martin Mans waarbij Martin Zonnenberg de begeleiding voor zijn rekening neemt. In Canada hebben zij grote naamsbekendheid opgebouwd. Hun gezamenlijke reizen naar dit land dateren vanaf het begin van de negentiger jaren.
Het concert vindt plaats in de Grote Kerk, Lange Gelderse Kade 2, Dordrecht en begint om 20.00 uur. De toegang bedraagt € 11,- (aan de kerk € 12,50); leden van de PCOB/KBO/ANBO € 9,- (op vertoon van pas); kinderen t/m 11 jaar € 5,-; online kaarten bestellen kan op www.martinmans.nl of telefonisch via de reserveerlijn 06-25391903.