Nieuws van de C.H.R. (307)

Hulp aan Oekraïne
Van Gabor Viragh uit Baia Mare kregen we deze week een berichtje en foto’s doorgestuurd. Ze hebben van de te besteden € 550,- die vanuit Sliedrecht nog over was, levensmiddelen gekocht voor de gaarkeuken in Beregovo. Deze week hebben we opnieuw € 450,- overgemaakt (de verjaardagengift samen met aanvullende giften), waardoor deze groep vluchtelingen en allerarmsten uit deze stad extra geholpen kunnen worden met wat steun uit Sliedrecht. Vanuit Micula en Lapusel zullen rond Pasen ook acties worden georganiseerd om broeders en zusters in Oekraïne te helpen.

Nieuwe samenwerkingen
Met Christian Refugee Relief uit Nieuw-Lekkerland heeft afgelopen dinsdag een gesprek plaats gevonden om na te gaan of we een deel van onze kleding via hen kunnen aanbieden. Zij organiseren hulptransporten naar Oekraïne. We gaan dan een deel van onze kleding in april doorgeven aan hen waardoor er weer ruimte ontstaat in onze containers.
Via Gabor Viragh uit Baia Mare zijn we in contact gekomen met Anja Graveland uit Beregovo in Oekraïne. Zij is Nederlandse en werkt daar al ruim 18 jaar in de hulpverlening. Ze is getrouwd met Wasja die werkzaam is in de gaarkeuken in Beregovo. Het is bijzonder dat op deze manier samenwerkingen ontstaan, en dat is niet toevallig! We houden u op de hoogte.

Transport april
Het is de bedoeling dat in april Frits van der Kooij samen met Maarten Broer met een vrachtwagen vol spullen naar Oost-Europa vertrekt. In ieder geval is het de bedoeling om bij Janet en Michel van Boxtel voor hun projecten onder de daklozen in Boedapest en hun hulpprojecten in Tapiobickse spullen mee te geven. Of nog doorgereden wordt naar Roemenië, maar dan zonder kleding, is op dit moment nog niet duidelijk.

Oradea Agnulli Dei
U krijgt de hartelijke groeten van ds. István Visky en Nagy István van de reformatorische kerk in Oradea Velenta. Vóór de coronacrisis heeft men de hospice Agnulli Dei moeten sluiten vanwege de strenge regelgeving. Het gebouw wordt verhuurd en er worden nu studenten gehuisvest. De opbrengst wordt ingezet om diaconaal werk te doen vanuit de kerk. De dominee schrijft dat ze ernaar streven om de liefdadigheidsdienst van het diaconaat in de kerk trouw uit te dragen.

Kleding brengen vanaf mei
D.V. zaterdag 4 mei kunt u weer kleding, linnengoed, dekens en speelgoed brengen. De kleding etc. MOET gewassen zijn en heel! Onze locatie is Elzenhof 138 in de loods waar ook de Voedselbank gevestigd is. Openingstijden zijn van 10.00 tot 11.30 uur.
Esther Harrewijn heeft de coördinatie, tel. 0184-41 62 20.
Heeft u verder nog vragen, suggesties over het werk van de CHR, neem gerust contact op.
Met een hartelijke groet,
Dick van Mourik, tel. 06-46 88 44 67.