Pasen in Jeruzalem

In Jeruzalem heeft Jezus korte tijd voor zijn arrestatie het Pesachfeest gevierd. Dit was zijn intense verlangen. Hier, in deze stad van God, is Hij buitengeworpen, gekruisigd, gestorven en begraven. Hier is Hij ook weer opgewekt. Dit mogen we met Pasen vieren.
Wie wel eens in Jeruzalem is geweest, wordt bij de dood en opstanding van Christus bepaald. Dat kan niet anders. Hier is het heil van Godswege geschied. Vele protestanten worden stil bij het ‘tuingraf’, waar een graf uit Jezus’ tijd te zien is waarvan sommigen geloven dat Jezus hier gelegen heeft. Dat is onwaarschijnlijk. Jezus is gestorven, begraven en opgestaan op de plaats waar nu de Kerk van het Heilige Graf staat, door onze oosters-orthodoxe broeders en zusters de Opstandingskerk genoemd.
Een jaar of acht geleden waren Gisela en ik op Pasen in Jeruzalem. We stonden net buiten de muren van de oude stad.
Het verkeer was midden op dag stilgelegd. Waarom? Vanwege de ‘Ceremonie van het Vuur’. Duizenden, zo niet tienduizenden, stonden hier in afwachting van het vuur dat vanuit de Heilige Grafkerk naar hen toe kwam. Zo gebeurt het elk jaar en ondanks de spanningen zal dit ook dit jaar weer het geval zijn. Juist nu mag hier de grondslag van het toekomstige Vrederijk gevierd worden.
Ook dit jaar zullen velen bundels met 33 kaarsen in hun hand hebben, naar het aantal levensjaren van Jezus. Die worden dan aan elkaar aangestoken onder groot gejuich. Als een lopend vuurtje komt het evangelie vanuit het geopende graf de wereld in. Met Pasen zal het ook ons bereiken en komt brandend de nieuwe paaskaars de Maranatha Kerk binnen!
Het grote aantal mensen, het gejuich en de vroomheid die wij toen zagen, maakten diepe indruk. Een vrouw met wie Gisela sprak, was tot tranen toe geroerd: ze had werkelijk een Godservaring. Heerlijk om te zien. Verbondenheid wordt beleefd: het is gemeenschap in de ene Heer die mensen die elkaar niet kennen, verbindt. We waren er letterlijk stil van. De opgestane Heer deed grote dingen. Die doet Hij nog steeds. En we hebben er ook nog vele te verwachten!

Van harte wens ik u Gods zegen op het Paasfeest. ‘De Heer is waarlijk opgestaan’. Wat een zegen! Een vriendelijke groet vanuit de pastorie aan de Batelier, ds. G.J. Mink